Hakukoneet ovat kasvaneet viime vuosina merkittäviksi
päivittäisen tiedonhaun apuvälineiksi oli kyse siten hyödystä tai huvista.
Lähes kaikki internetin käyttäjät ovat ainakin joskus käyttäneet hakukonetta ja
yhä useammat myös tekevät ostopäätöksensä verkossa. Yritysten kannalta onkin
tärkeää panostaa siihen, miten päästä näkyviin hakukoneiden tuloslistojen
kärkisijoille.
Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi ja - markkinointi?
Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on kasvattaa yrityksen
sivuille tulevien kävijöiden määrää luonnollisten hakutulosten kautta. Sivuston
kannalta tämä tarkoittaa sitä, että niiden sisältöä ja lähdekoodia muokataan
niin että ne sisältävät sellaisia asiasanoja, jotka tuovat sivuille yritykselle
arvokkaita kävijöitä. Hakukoneoptimointi tekee koko sivuston systemaattisesti
hakukoneystävällisiksi, jolloin sivut
sijoittuvat paremmin myös odottamattomilla hakusanojen yhdistelmillä eli niin
sanotuilla pitkän hännän hakulauseilla.
Hyvät asiasanat ovat sanoja ja sanayhdistelmiä, joita tietoa
etsivät asiakkaat syötävät hakukoneeseen. Yrityksen markkinoinnin näkökulmasta
kyse on siitä, millaisilla asiasanoilla haluaa tulla löydetyksi. Oman
yrityksesi merkityksellisimmät asiasanat löytyvät käyttämällä web-analytiikkaa
siitä, mitkä sivuston sisällöt ovat olleet suosituimpia ja millä sanoilla
hakukoneista niihin on päädytty. Asiasanojen lisäksi sivusto tulee optimoida
myös muulta tekstisisällöltään, rakenteeltaan ja URL-osoitteeltaan
hakukoneystävälliseksi. Toivottavaa olisi saada myös ulkopuolisilta sivustoilta
laadukkaita linkityksiä omaan sivustoosi.
Hakukonemarkkinointi on hakukoneissa tapahtuvaa
mainostamista, näkyvyydenhallintaa ja brändäystä maksullisten mainospaikkojen
kautta. Hakukonemarkkinointia tehtäessä omia mainoksia halutaan näytää
hakutulossivulla silloin, kun hakukoneen haku on tehty käytämällä sellaisia
asiasanoja, jotka liityvät oman yrityksen tarjoamiin tuoteisiin tai
palveluihin. Erona tavalliseen markkinointiin onkin, että näkyvyys syntyy
asiakkaan aloitteesta.
Hakukonemainonta ja hakukoneoptimointi tukevat tehokkaasti
toisiaan, mikäli niitä käytetään rinnakkain, sillä sivuston kävijämääriä on
helppo nostaa mainonnan avulla. Myöhemmin, kun optimointi alkaa tuoda
sivustolle kävijöitä luonnollisten hakutulosten kautta, voidaan mainontaa
mahdollisesti vähentää.
Kiinnostuitko? Lisätietoa löydät linkistä http://akatemia.fi/ilmaiset-julkaisut/
kohdasta e-kirjat.
Tiimi 5 Heino, Kolehmainen, Laukkanen, Leppäkorpi,
Mäkeläinen, Virta
2 comments:
Kuinka arvioisitte tämän blogin hakukoneystävällisyyttä?
Onko url, blogin nimi ja sisältö mielestänne hakukoneystävällisiä?
Millä keinoilla parantaisitte tämän sivuston hakukonenäkyvyyttä?
Hei, kiitos postauksesta. Minuakin kiinnostaa tuo Ananyymin kysymys.
Post a Comment