Yhä
useampi suuri yritys on esillä Twitterissä. Suuret, erityisesti globaaleilla
markkinoilla toimivat, yritykset toimivat yhä aktiivisemmin sosiaalisessa
mediassa. Suosituin palvelu yritysten keskuudessa on nimenomaan Twitter.
Suomessa Twitterin käytössä kuitenkin nihkeillään. Vaikka Suomi onkin
kunnostautunut takapajulana, on silti huolestuttavaa että kun Dr. Phil vuosia
sitten pyysi tweettaamaan oli valtaosa suomalaisista huulet pyöreinä: ”siis
tehdä mitä?”.
Suomalaisyritysten
puuttuminen twitteristä johtuu juuri meistä tavallisista pulliaisista. Jos
asiakkaat eivät ole twitterissä, ei yrityksenkään ole mitään järkeä siellä
olla. Metsään on turha huutaa, jos sieltä ei kukaan vastaa.
Oletko
koskaan yrittänyt kirjautua Facebookkiin tai muuhun sosiaaliseen mediaan
työkoneeltasi ja ruudullesi pärähtää tietoturvahallinnon teksti, joka ilmoittaa
että sivu on estetty työnantajasi toimesta? Sosiaalista mediaa pidetään
suomalaisissa yrityksissä usein ajanhukkana. Yritykset ovat väärässä.
Tietenkään hassujen kissavideoiden linkitys ei ehkä tuo yritykselle rahaa,
mutta nykymaailmassa yrityksen on opittava hyödyntämään sosiaalista mediaa. Voit
hyvin yksityisihmisenä olla liittymättä Twitteriin, mikäli katsot sen olevan
turhaa. Yrityksesi kohdalla poisjääminen on kuin ampuisi itseään jalkaan, sillä
Twitterissä kohtaavat asiakkaat – ja kilpailijat. Mikäli yrityksesi ei ole
paikalla, joku muu on.
Yrityksen
tulisi miettiä, kuka yrityksen Twitteriä pitää yllä. Suurilla yrityksillä on
monta Twittertiliä, mutta pienemmät yritykset pärjäävät mainiosti yhdellä.
Joissain yrityksissä Twitteriin kirjoittaa itse toimitusjohtaja. Toisissa
yrityksissä twitteriin kirjoittaa monta eri työntekijää eri vastuualueilta.
Monen henkilön ylläpitämä tili on hyvä tapa siinä mielessä, että asiakkaiden
ongelmiin ja kysymyksiin voidaan vastata kellon ympäri. Tämä on kuluttajan
kannalta ihanteellinen tilanne! Mikäli hänellä on ongelma koskien tuotettasi,
ei tarvita kuin viesti Twitteriin niin hän saa parhaimmassa tapauksessa
vastauksen parissa minuutissa!
Kilpailut
ja erilaiset tarjoukset Twitterissä houkuttavat kuluttajia kuin tuli
yöperhosia. Monet suuret yritykset arpovatkin erilaisia palkintoja seuraajiensa
ja retwiittajiensa (viestien edelleenlähettäjien) kesken. Esimerkkejä hyvin
onnistuneista Twitter -kampanjoista ovat esimerkiksi Volkswagenin Sao Paulon
musiikkifestivaaleilla toteuttama kampanja: http://www.youtube.com/watch?v=Xa7FvS-uq_8 . Toinen esimerkki
onnistuneesta kampanjasta oli Nokialla http://emergingspaces.co.uk/content/innovative-twitter-campaigns .
Ole
kuitenkin varovainen liiallisen lahjonnan kanssa! Kukaan ei halua seuraajia,
jotka eivät ole edes oikeita asiakkaita, vaan janoavat ainoastaan
ilmaistavaraa. Ilmaistarjoilun sijaan yrittäjänä sinun kannattaa jakaa
esimerkiksi virtuaalisia tarjouskuponkeja asiakkaillesi, näin lisäät yrityksesi
myyntiä sekä saat Twitterseuraajasi tuntemaan itsensä erityisiksi.
Ilmainen
keino herättää mielenkiintoa yritystäsi kohtaan Twitterissä on hyödyllisen
tiedon jakaminen. Jos omistat sohvafirman, voit hyvin jakaa tietoa
sisustamisesta tai erilaisista trendeistä. Ole huolellinen, että twiittisi
sopivat yrityksesi imagoon, jos firmasi profiloituu vastuullisena
rakennusfirmana, ei ehkä kannata kirjoittaa vitsiä kännissä töihin menevistä
raksamiehistä.
Interaktiivisuus
on Twitterin siunaus. Muualla kuin Twitterissä leviävä negatiivinen kommentti
ehtii monelle potentiaaliselle asiakkalle, ennenkuin yrityksesi ehtii reagoida
siihen. Twitterissä voit tarjota hädässä olevalle asiakkaalle samantien
auttavaa kättä. Näin ikäviä huhuja ei ehdi päästä liikkelle ja yritys herättää
aina luottamusta auttaessaan asiakastaan henkilökohtaisesti tämän ongelman
kanssa. Twitterin kautta on myös hyvä kerätä asiakaspalautetta sekä rakentavaa kritiikkiä.
Jos asiakkaasi valittavat, että valmistamasi mittanauhat eivät kelaudu kunnolla
sisään, voit korjata asian. Äläkä koskaan, siis KOSKAAN, unohda mainita tehtyä
korjausta Twitterissä. On myös hyvä reagoida ehdotuksiin joita ei voida
toteuttaa, näin pystyn kuitenkin osoittamaan että olet valmis kuuntelemaan
asiakkaitasi.
Ilmainen
itsestään leviävä mainos. Kuulostaako houkuttelevalta? Varo sitä illuusiota,
että Twitter toimii itsestään huomattavana markkinointikanavana. Onnistuneeseen
mainoskanavaan tarvitset, kuten kaikissa muissakin kampanjoissa, loistavan
tuotteen. Tämä lisäksi tarvitset riittävän määrän laadukkaita seuraajia ja
loistavan mainosidean. Älä siis käytä Twittertiliäsi ainoastaan mainoskoneena.
Twitterissä on helppo seurata tunnusta ja helppo myös lopettaa. Mainostamista tärkeämpää
on tuoda esille ihmistä yrityksen takana. Ihmiset haluavat aina seurata
mielummin jotain ihmistä kuin suuryritystä. Jos saat luotua ihmiselle tunteen,
että hän ostaa tuotteitasi "tutultaan" eli sinulta, pääset varmasti
pitkälle!
Olet
twitterissä – olet siis olemassa
Taru Manner/tiimi 4
No comments:
Post a Comment