Tuesday, November 06, 2012

Twitter soikoon!




Yhä useampi suuri yritys on esillä Twitterissä. Suuret, erityisesti globaaleilla markkinoilla toimivat, yritykset toimivat yhä aktiivisemmin sosiaalisessa mediassa. Suosituin palvelu yritysten keskuudessa on nimenomaan Twitter. Suomessa Twitterin käytössä kuitenkin nihkeillään. Vaikka Suomi onkin kunnostautunut takapajulana, on silti huolestuttavaa että kun Dr. Phil vuosia sitten pyysi tweettaamaan oli valtaosa suomalaisista huulet pyöreinä: ”siis tehdä mitä?”.

Suomalaisyritysten puuttuminen twitteristä johtuu juuri meistä tavallisista pulliaisista. Jos asiakkaat eivät ole twitterissä, ei yrityksenkään ole mitään järkeä siellä olla. Metsään on turha huutaa, jos sieltä ei kukaan vastaa.

Oletko koskaan yrittänyt kirjautua Facebookkiin tai muuhun sosiaaliseen mediaan työkoneeltasi ja ruudullesi pärähtää tietoturvahallinnon teksti, joka ilmoittaa että sivu on estetty työnantajasi toimesta? Sosiaalista mediaa pidetään suomalaisissa yrityksissä usein ajanhukkana. Yritykset ovat väärässä. Tietenkään hassujen kissavideoiden linkitys ei ehkä tuo yritykselle rahaa, mutta nykymaailmassa yrityksen on opittava hyödyntämään sosiaalista mediaa. Voit hyvin yksityisihmisenä olla liittymättä Twitteriin, mikäli katsot sen olevan turhaa. Yrityksesi kohdalla poisjääminen on kuin ampuisi itseään jalkaan, sillä Twitterissä kohtaavat asiakkaat – ja kilpailijat. Mikäli yrityksesi ei ole paikalla, joku muu on.

Yrityksen tulisi miettiä, kuka yrityksen Twitteriä pitää yllä. Suurilla yrityksillä on monta Twittertiliä, mutta pienemmät yritykset pärjäävät mainiosti yhdellä. Joissain yrityksissä Twitteriin kirjoittaa itse toimitusjohtaja. Toisissa yrityksissä twitteriin kirjoittaa monta eri työntekijää eri vastuualueilta. Monen henkilön ylläpitämä tili on hyvä tapa siinä mielessä, että asiakkaiden ongelmiin ja kysymyksiin voidaan vastata kellon ympäri. Tämä on kuluttajan kannalta ihanteellinen tilanne! Mikäli hänellä on ongelma koskien tuotettasi, ei tarvita kuin viesti Twitteriin niin hän saa parhaimmassa tapauksessa vastauksen parissa minuutissa!

Kilpailut ja erilaiset tarjoukset Twitterissä houkuttavat kuluttajia kuin tuli yöperhosia. Monet suuret yritykset arpovatkin erilaisia palkintoja seuraajiensa ja retwiittajiensa (viestien edelleenlähettäjien) kesken. Esimerkkejä hyvin onnistuneista Twitter -kampanjoista ovat esimerkiksi Volkswagenin Sao Paulon musiikkifestivaaleilla toteuttama kampanja: http://www.youtube.com/watch?v=Xa7FvS-uq_8 . Toinen esimerkki onnistuneesta kampanjasta oli Nokialla http://emergingspaces.co.uk/content/innovative-twitter-campaigns . 

Ole kuitenkin varovainen liiallisen lahjonnan kanssa! Kukaan ei halua seuraajia, jotka eivät ole edes oikeita asiakkaita, vaan janoavat ainoastaan ilmaistavaraa. Ilmaistarjoilun sijaan yrittäjänä sinun kannattaa jakaa esimerkiksi virtuaalisia tarjouskuponkeja asiakkaillesi, näin lisäät yrityksesi myyntiä sekä saat Twitterseuraajasi tuntemaan itsensä erityisiksi.

Ilmainen keino herättää mielenkiintoa yritystäsi kohtaan Twitterissä on hyödyllisen tiedon jakaminen. Jos omistat sohvafirman, voit hyvin jakaa tietoa sisustamisesta tai erilaisista trendeistä. Ole huolellinen, että twiittisi sopivat yrityksesi imagoon, jos firmasi profiloituu vastuullisena rakennusfirmana, ei ehkä kannata kirjoittaa vitsiä kännissä töihin menevistä raksamiehistä.

Interaktiivisuus on Twitterin siunaus. Muualla kuin Twitterissä leviävä negatiivinen kommentti ehtii monelle potentiaaliselle asiakkalle, ennenkuin yrityksesi ehtii reagoida siihen. Twitterissä voit tarjota hädässä olevalle asiakkaalle samantien auttavaa kättä. Näin ikäviä huhuja ei ehdi päästä liikkelle ja yritys herättää aina luottamusta auttaessaan asiakastaan henkilökohtaisesti tämän ongelman kanssa. Twitterin kautta on myös hyvä kerätä asiakaspalautetta sekä rakentavaa kritiikkiä. Jos asiakkaasi valittavat, että valmistamasi mittanauhat eivät kelaudu kunnolla sisään, voit korjata asian. Äläkä koskaan, siis KOSKAAN, unohda mainita tehtyä korjausta Twitterissä. On myös hyvä reagoida ehdotuksiin joita ei voida toteuttaa, näin pystyn kuitenkin osoittamaan että olet valmis kuuntelemaan asiakkaitasi.

Ilmainen itsestään leviävä mainos. Kuulostaako houkuttelevalta? Varo sitä illuusiota, että Twitter toimii itsestään huomattavana markkinointikanavana. Onnistuneeseen mainoskanavaan tarvitset, kuten kaikissa muissakin kampanjoissa, loistavan tuotteen. Tämä lisäksi tarvitset riittävän määrän laadukkaita seuraajia ja loistavan mainosidean. Älä siis käytä Twittertiliäsi ainoastaan mainoskoneena. Twitterissä on helppo seurata tunnusta ja helppo myös lopettaa. Mainostamista tärkeämpää on tuoda esille ihmistä yrityksen takana. Ihmiset haluavat aina seurata mielummin jotain ihmistä kuin suuryritystä. Jos saat luotua ihmiselle tunteen, että hän ostaa tuotteitasi "tutultaan" eli sinulta, pääset varmasti pitkälle!


Olet twitterissä – olet siis olemassa


Taru Manner/tiimi 4

No comments: