Monday, November 19, 2012

Facebook rules

Facebookissa on tänä päivänä maailmanlaajuisesti yli miljardi aktiivista käyttäjää. Siitä on vähitellen muodostunut muutaman vuoden aikana maailman johtava sosiaalisen median yhteisö ja maailman suurin markkinapaikka.


Sivistä itseäsi aiheesta lisää:



Nykyään on ennemmin velvollisuus kuin oikeus yritykselle markkinoida Facebookissa, sillä mitä todennäköisimmin sen potentiaaliset asiakkaat ovat jo siellä. Yhteisö on yritykselle helppo ja halpa markkinoinnin kanava, jossa selkeästi suosituimmaksi markkinointitavaksi ovat nousseet käyttäjän mukaansa tempaavat kilpailut ja kampanjat.

Mutta oletko ikinä ajatellut, että suosituinkin kilpailu Facebookissa voi olla sääntöjen vastainen? Oletko kyllästynyt newsfeedilläsi jatkuvasti pyöriviin ”Tykkää ja voita” tai ”Tykkää, jaa kuva ja voita” – kampanjoihin?


Sinun onneksesi Facebook on ottanut ohjat käsiinsä!


Mitä nämä kampanjat ovat?



Kampanjoiden tavoitteena on saada mahdollisimman monta tykkääjää sivustoille, jonka syöttinä toimii tämän päivän turhakkeet, kuten kaikkien himoitsemat Angry birds -tuotteet. Yritykset eivät välttämättä kuitenkaan ole pohtineet tykkääjien merkitystä itselleen. Ovatko nämä mahdollisia pitkäaikaisia asiakkaita, vai ainoastaan tavarannälkäisiä tykkääjiä?

Jos yritys toteuttaa ”Tykkää ja voita”-kampanjaa sääntöjen vastaisesti, voi Facebook jopa poistaa fanisivuston ilman ennakkoilmoitusta. 

Kuluttaja voi tykätä kilpailusivustosta, mutta pelkästään siitä tykkäämällä itse kampanjaan ei voi osallistua. Facebookin toiminnallisuuksia ei saisi hyödyntää hakemalla yritykselle hyödyttömiä seuraajia. Tällä mitä luultavammin pyritään välttämään Facebookin muodostumista aggressiiviseksi markkinatoriksi, jossa käyttäjät toimivat heidän huomaamattaan pelinappuloina. 

Saamme nähdä, ketkä näitä sääntöjä noudattavat ja ketkä eivät.

Lue aiheesta lisää täältä:

Kaisa Koivukangas & Paula Karppinen + Tiimi 5

1 comment:

Irma said...

Myös rikolliset ovat havainneet, että ihmiset klikkaavat helposti linkkejä palkintojen toivossa :( http://www.hs.fi/videot/Facebookissa+jaettu+Citymarket-huijaus+näkyy+puhelinlaskussa/v1305618958591