Wednesday, October 17, 2012

Bloggaajan do's and don'ts


Bloggaajat ovat henkilöitä, jotka kirjoittavat blogeja. Blogi on verkkosivu tai sivusto johon, ihminen tai ihmiset kirjoittavat säännöllisesti tekstejä. Nämä tekstit voivat koskea mitä tahansa mistä voi vain kirjoittaa säännöllisellä pohjalla. Blogeja voi kirjoittaa esimerkiksi ruuanlaitosta, häistä, urheilusta, televisiosta, musiikista, muodista. Jopa yritykset kirjoittavat blogia hankkiakseen lisää asiakaskuntaa. Harkitsetko bloggaamista? Tarkemmin sanottuna yritysbloggaamista? Tässä sinulle bloggaajan do’s and don’ts!

 

Ennen kuin perustat blogin, mieti tarkkaan minkä tarpeen blogi tyydyttää. Onko tarkoituksesi tutustua toimialasi sidosryhmiin? Tarjota asiakkaillesi nopeasti ja vuorovaikutteisesti tietoa ja näkökulmia? Parantaa yrityksesi hakukonenäkyvyyttä? Kun syyt blogin perustamiselle ovat selvillä, sinun tulee määritellä blogin kohderyhmä ja sen tarpeet. Näiden perusteella tarkennetaan blogin rooli markkinoinnissa ja asiakassuhteiden luomisessa. Yritä miettiä ketä blogisi oikeasti kiinnostaa ja tee siitä sen mukainen.

 

Ole asiantunteva ja kirjoita vain aiheista, joista pystyt kertomaan. Kun onnistut tässä, se auttaa profiloimaan yritystä haluamaasi suuntaan. Jos kilpailijoilla on blogeja, lue niitä ja tee omastasi parempi! Luo itsellesi persoona ja pysy siinä. Nauti palautteesta, se kehittää sinua ja blogiasi. Oma domain on hyödyllinen - jos sellaista ei vielä ole niin hanki se heti! Sen avulla varmistat eri linkkien ja kirjanmerkkien etc. toimivuuden pitkälläkin aikavälillä. Linkit ovat hyötyasemassa – sinut löydetään helpommin hakukoneissa ja yhteys muihin sivustoihin tiivistyy. Ole asiakkaisiin vuorovaikutuksessa. Se lisää yrityksen ja brändin tunnettavuutta. Ehkä myös kuluttajat innostuvat teidän tuotteista ja palveluista. Muista intohimo – sillä se paras blogi syntyy!

 

Tässä sinulle vinkkejä mitä jättää pois mahdollisista yritysblogeista. Tärkein asia kaikista on olla paljastamatta blogissa yrityssalaisuuksia, se johtaa vaikeuksiin! Yrityksen talousasiat kuuluvat yritykselle ja jos mahdollisesti niistä joku haluaa puhua, niin se on johtaja-arvossa oleva henkilö. Iso virhe on myös mainostaminen. Ketään ei kiinnosta lukea mainoksia. Kun valitset aiheen, valitse se sen perusteella mikä ihmisiä kiinnostaa, älä kirjoita siitä minkä toivot ihmisiä kiinnostavan. Blogi ei myöskään ole yrityksen yleinen tiedotuskanava. Blogissa voit kertoa tuotteista ja palveluista, mutta älä painota sisältöä sen mukaiseksi. Surkeat blogit eivät kerää kommentteja ja se estää kehittymistä. Kritiikkikin voi olla hyväksi.

 

Kun olet vasta aloittamassa bloggamista ja uutta blogia, kohdista huomio ensisijaisesti sen sisältöön. Kuvat ja muu hässäkkä tulevat sitten perästä. Blogia ei voi kutsua blogiksi ennen kuin siellä julkaistaan tekstiä, joten muista olla aktiivinen. Kun olet bloggaaja, pyri käyttämään turha joutoaika miettimiselle. Älä heitä hukkaan loisteliasta aikaa mitä bussissa istuminen jne. ovat. Ne ovat sitä parasta blogin suunnittelulle. Muista että blogisi on olemassa ihan oikeasti, joten älä epäröi kertoa siitä muille. Harvemmin näitä blogeja sattumalta löytää. Älä tavoittele suurta yleisöä heti, koska blogit tarvitsevat aikaa. Älä koskaan sensuroi kommentteja blogissa!
 
Haluatko oppia lisää blogimarkkinoinnista? Käy katsomassa http://www.blogimarkkinointi.fi/!
 
Tiimi 2: Aalto, Basili, Hynninen, Irpola ja Korhonen

No comments: