Tuesday, October 23, 2012

Optimisaalis verkosta- miten näkyä verkossa oikein?


Hakukoneet ovat kasvaneet viime vuosina merkittäviksi päivittäisen tiedonhaun apuvälineiksi oli kyse siten hyödystä tai huvista. Lähes kaikki internetin käyttäjät ovat ainakin joskus käyttäneet hakukonetta ja yhä useammat myös tekevät ostopäätöksensä verkossa. Yritysten kannalta onkin tärkeää panostaa siihen, miten päästä näkyviin hakukoneiden tuloslistojen kärkisijoille.

Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi ja - markkinointi?

Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on kasvattaa yrityksen sivuille tulevien kävijöiden määrää luonnollisten hakutulosten kautta. Sivuston kannalta tämä tarkoittaa sitä, että niiden sisältöä ja lähdekoodia muokataan niin että ne sisältävät sellaisia asiasanoja, jotka tuovat sivuille yritykselle arvokkaita kävijöitä. Hakukoneoptimointi tekee koko sivuston systemaattisesti hakukoneystävällisiksi, jolloin sivut sijoittuvat paremmin myös odottamattomilla hakusanojen yhdistelmillä eli niin sanotuilla pitkän hännän hakulauseilla.


Hyvät asiasanat ovat sanoja ja sanayhdistelmiä, joita tietoa etsivät asiakkaat syötävät hakukoneeseen. Yrityksen markkinoinnin näkökulmasta kyse on siitä, millaisilla asiasanoilla haluaa tulla löydetyksi. Oman yrityksesi merkityksellisimmät asiasanat löytyvät käyttämällä web-analytiikkaa siitä, mitkä sivuston sisällöt ovat olleet suosituimpia ja millä sanoilla hakukoneista niihin on päädytty. Asiasanojen lisäksi sivusto tulee optimoida myös muulta tekstisisällöltään, rakenteeltaan ja URL-osoitteeltaan hakukoneystävälliseksi. Toivottavaa olisi saada myös ulkopuolisilta sivustoilta laadukkaita linkityksiä omaan sivustoosi.



Hakukonemarkkinointi on hakukoneissa tapahtuvaa mainostamista, näkyvyydenhallintaa ja brändäystä maksullisten mainospaikkojen kautta. Hakukonemarkkinointia tehtäessä omia mainoksia halutaan näytää hakutulossivulla silloin, kun hakukoneen haku on tehty käytämällä sellaisia asiasanoja, jotka liityvät oman yrityksen tarjoamiin tuoteisiin tai palveluihin. Erona tavalliseen markkinointiin onkin, että näkyvyys syntyy asiakkaan aloitteesta.

Hakukonemainonta ja hakukoneoptimointi tukevat tehokkaasti toisiaan, mikäli niitä käytetään rinnakkain, sillä sivuston kävijämääriä on helppo nostaa mainonnan avulla. Myöhemmin, kun optimointi alkaa tuoda sivustolle kävijöitä luonnollisten hakutulosten kautta, voidaan mainontaa mahdollisesti vähentää. 

Kiinnostuitko? Lisätietoa löydät linkistä http://akatemia.fi/ilmaiset-julkaisut/ kohdasta e-kirjat.

Tiimi 5 Heino, Kolehmainen, Laukkanen, Leppäkorpi, Mäkeläinen, Virta



2 comments:

Anonymous said...

Kuinka arvioisitte tämän blogin hakukoneystävällisyyttä?

Onko url, blogin nimi ja sisältö mielestänne hakukoneystävällisiä?

Millä keinoilla parantaisitte tämän sivuston hakukonenäkyvyyttä?

Irma said...

Hei, kiitos postauksesta. Minuakin kiinnostaa tuo Ananyymin kysymys.