Wednesday, October 10, 2012

Suora yhteys – Uhka vai Mahdollisuus?



Luettuasi tämän postauksen näet ainoastaan suoran yhteyden mahdollisuudet!

Puhelin, sähköposti, facebook, twitter, google+, pinterest, live chat, blogit ja foorumit. Ihmiset tavoittavat yritykset yhä monimuotoisimpien kanavien kautta. Tuleeko yrityksen olla esillä ja tavoitettavissa kaikkien kanavien kautta ja kuinka näitä kanavaia tulisi käyttää ja hyödyntää?

Asiakkaat haluavat tavoittaa yrityksen tai tuotteen edustajat nopeasti ja vaivattomasti, tämä tarkoittaa usein esimerkiksi facebookin käyttöä ja joko julkisen viestin, eli seinäkirjoituksen tai yksityisen viestin lähettämistä.

Yritykset joutuvat tekemään valintoja, mihin medioihin ne osallistuvat, millä tavalla ja ennenkaikkea miksi?

Keräsimme vinkkilistan kaikille yrityksille jotka aikovat ottaa osaa sosiaaliseen mediaan, nappaa parhaat vinkit ja ota suorat yhteydet haltuusi!

  • Mihin sosiaaliseen mediaan yrityksemme tulisi osallistua? Facebook on Suomessa ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median kanava tällä hetkellä, joten jos aika tai voimavarat eivät riitä useamman median hallitsemiseen tulisi yrityksen näkyä ainakin Facebookissa.
 
  • Mitä hyötyä sosiaalisessa mediassa olosta on yrityksellemme? Asiakkaat haluavat tavoittaa yritykse tutussa ympäristössä ja olemalla läsnä asiakkaan tutuksi kokemissa paikoissa yhteydenoton kynnys on mahdollisimman matala ja täten myös ostopäätös on helpompi tehdä.
 
  • Entä jos saamme negatiivista palautetta julkisesti? Negatiivinen palaute on aina kohdattava ja käsiteltävä huolella, kun negatiivisetkin kommentit käsitellään asiallisesti jää muille asiakkaillekkin vaikutelma, että yritys on luotettava ja asiallinen. Asiakkaita kannattaa kannustaa myös jättämään hyvää palautetta. Tunnettuahan on, että negatiivisen palautteen jättämisen kynnys on pienempi.
 
  • Asiakkaani kommentoi sivuamme, mikä on kohtuullinen vastausaika? Asiakkaan kommentteihin ja kysymyksiin tulee vastata mahdollisimman nopeasti sillä asiakas on juuri sillä hetkellä kiinnostunut tuotteesta/palvelusta ja otollisin aika ostopäätöksen tekemiselle on siinä hetkessä. Viikon päästä tuleva vastaus ei auta asiakasta, hän on etsinyt jo ratkaisun muualta.
 
  • Kuinka usein minun tulisi päivittää yritkseni Facebook sivuja? Yrityksen Facebook sivuja kannattaa päivittää säännöllisesti, nopeiden sisältöjen, kuten kuvien ja videoiden käyttäminen on suotavaa, sillä ne saavat Facebookissa enemmän painoarvoa ja myös asiakkaat reagoivat niihin paremmin. Spämmäämistä, eli jatkuvasti päivitysten julkistamista tulee kuitenkin välttää.
 
  • Minkälaisia päivityksiä yrityksemme tulisi tehdä? Yrityksen tulee miettiä mikä kiinnostaa sen kohdeyleisöä, mikäli yrityksesi myisi vaikka koruja, voisi yritys laatia informatiivisia päivityksiä esimerkiksi kullan ja hopean merkinnöistä. Yleensä myös toimintaan kehottava tai kysyvä facebook päivitys on hyvä. Esimerkiksi: ”Ovatko sinun hopeakorusi 830 vai 925 sterling hopeaa? Lue uusi artikkelimme sterling hopeioiden ominaisuuksista!”
 
  • Yritykselläni on facebook sivut, kuinka pystymme mittaamaan siitä saatua hyötyä? Ensiksi täytyy miettiä mikä yrityksen tavoita Facebookissa? Haluatko kenties lattialiikennettä myymälääsi, kävijöitä verkkokauppaasi, vai esimerkiksi uutiskirjeen tilaajia? Lattialiikenteen mittaamiseen voidaan ottaa käyttöön esimerkiksi alennuskoodit: julkaisemalla vain Facebookissa olevan alennuskoodin voit seurata myymälässäsi alennuskoodien käyttöä. Tällöin myös facebook fanisi saavat sellaista arvoa, jota he eivät muuten saisi. Kävijöiden ajamaista esim. verkkokauppaan tai muuhun verkkosivustolle voidaan mitata helposti ilmaisella Google Analytics ohjelmalla. Google Analytics mittaa liikenteen lähteitä ja voitkin tätä kautta todentaa kuinka moni kävijä on tullut sivustollesi Facebookin kautta.
 
  • Foorumeilla kirjoitetaan yrityksestäni virheellistä tietoa, tulisiko siihen puuttua? Joillakin aloille on syntynyt foorumeita, jossa asiaan vihkiytyneet jakavat tietoa muille samoista asioista kiinnostuneille, usein näillä foorumeilla käydään keskustelua myös alan yrityksistä. Yritysten on syytä seurata kirjoittelua foorumeilla, mutta suoranainen puuttuminen esim. asiakkaan kokemaan negatiiviseen kokemukseen ei ole suotavaa. Mikäli foorumeilla kuitenkin leviää täysin virheellistä tietoa yrityksestä on se syytä korjata.

Näe sosiaalisen median mahdollisuudet ja hyödynnä niitä osana oman yrityksesi imagoa ja viestintää tehokkaasti! Toimi jo tänään ja ota suora yhteys asiakkaisiisi.

 Tiimi3: Juusela, Salonen, Seppä, Tanttu, Varvi & Wasastjerna  

  

3 comments:

Anonymous said...

Tuleeko yrityksen mielestänne
kiinnittää erityistä huomiota viestiensä kielliseen asuun sosiaalisessa mediassa?
Miten ja mistä yritys hankkii
tähän tarvittavan osaamisen?

Irma said...

Facebookissa eräs yrittäjä kommentoi, että sosiaalinen media vie helposti niin mukanaan, että yrityksen www-sivujen ylläpito voi jäädä retuperälle.

Blogging Visitor said...

Hei, Anonymous
Sosiaalisessa mediassa tarvitsee ilman muuta olla tarkkana ilmaisussa, kuitenkin liiallinen varovaisuus ja korrektius ei ole nähdäksemme tarpeellista. Ihmiset tykkäävät ja seuraavat sosiaalisessa mediassa vain asioita joista ovat oikeasti kiinnostuneet, voit siis puhutella yleisöäsi heille ominaisella tavalla. Esimerkiksi alan slangin käyttö on jopa suotavaa. Joskus myös oman persoonallisuuden esiintuominen on on kannattavaa, sillä se mahdollistaa kohderyhmän tehokkaan sitouttamisen, huomioitavaa on kuitenkin että yrityksen pitää pystyä toimimaan vaikka tämä henkilö lähtisi pois.
Omalaatuisesta toiminnasta esimerkkinä toimii Varusteleka, joka on herättänyt jopa julkista paheksuntaa sosiaalisen median käytöllään, voidaan kuitenkin sanoa että tälläinen toiminta on toiminut Varustelekan kohdeyleisöön.

Varsinkin pienen yrityksen on vaikea hankkia ulkopuolista osaamista viestintään, mutta omaehtoinen opiskelu ja kokeilu on varmasti toimivaa. Usein voit seurata tekemiesi julkaisujen synnyttämiä reaktioita ja tehdä näistä päätelmiä mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Pois jääminen sosiaalisesta mediasta on aina huonompi vaihtoehto kuin siellä toimiminen, mittaaminen ja tästä oppiminen.

Hei Irma
Sosiaalisen median hallintaan voi mennä aikaa, mutta se on aikataulutettavissa kuten kaikki muukin toiminta. Se että sosiaalinen media olisi pois suoraan jostain toisesta asiasta, kuten sivustojen ylläpidosta ei varmasti pidä paikkaansa.

Esimerkiksi Facebookissa voi nykyään ajastaa päivitykset, eli voit toteuttaa facebook markkinointia esim. antamalla sille 1h/2krt viikossa kalenteristasi. Tunnissa ehdit suunnitella julkaisusi ja pistää sen julkaisuajankohdaksi haluamasi ajankohdan. Kun toimintasi on aikataulutettua jää aikaa myös muille asioille. Sosiaalinen media ei saa olla esteenä oman sivustosi kehittämiselle.

Terveisin
Tiimi3