Opiskelussa ja opetuksessa käytetään koko ajan yhä
enemmän oppilaitosten ulkopuolisia verkkopalveluja ja omia laitteita. Usein
syynä on se, että sosiaalisen median palveluissa prosessit yksinkertaisesti
vain toimivat niin sujuvasti ja helposti. Digitaalisten ympäristöjen ja
työvälineiden ajatellaan usein olevan itseisarvo sinänsä ja laajentavan
oppimista opiskelijoiden ja opettajien välisestä suljetusta tilasta johonkin
avoimempaan ja lähtökohtaisesti edistyksellisempään tilaan. Tästähän ei kuitenkaan
ole mitään takuita olemassa. Kysymykseni kuuluukin: Onko opettajilla ja
opiskelijoilla riittävästi tietoa oman ja muiden yksityisyyden suojaamisesta
verkkoympäristöissä? Väitän, että ei ole.
Facebook ei ole kiinnostunut söpöistä koirakuvista, joita julkaisen. Vaan ihan muusta käyttäjien verkkoaktiivisuudesta. |
Prisman Studio:ssa Yle 1:llä käsiteltiin 9.9 digitaalista
yksityisyyttä (saatavilla ainakin tällä hetkellä Yle Areenassa). Ohjelma kannattaa
ehdottomasti katsoa, jos oma nettikäyttäytyminen vähänkin askarruttaa. Mikäli
haluat vielä syvällisemmin paneutua asiaan, lue Brunilan ja Kallion toimittama
kirja Verkko suljettu - Internet ja avoimuuden rajat. Tulet huomaamaan, että kaikesta
Internetin käytöstä jää jälki ja monessa palvelussa me käyttäjät itse annamme
monenlaisia tietoja itsestämme. Tiedot käyttäjistä kasaantuvat isoille yrityksille
kuten Google, Facebook ja Twitter. Nämä
tarjoavat meille personoituja palveluja, mutta kolikon kääntöpuoli on, että
tietojamme kerätään ja varastoidaan sellaista käyttöä varten, josta itse emme
ole tietoisia tai johon emme voi vaikuttaa. Personoidut palvelut itseasiassa
myös eristävät meitä uusilta asioilta ja voivat johtaa sosiaaliseen kuplaan, jos
toimimme vain itseä kiinnostavien ihmisten ja asioiden parissa.
Sosiaalisen median käyttö oppimistilanteissa muuttaa
valtasuhteita koulussa, kun opiskelija voi esimerkiksi hakea ajankohtaisen
tiedon luennolla netistä tai liittyä muihin opiskelijoihin ja
työelämäkumppaneihin ilman opettajaa välittäjän roolissa. Tosiasiassa kuitenkin
voi olla niin, että siirrymme vain toisenlaisen vallan ja valvonnan alaisuuteen,
kun käytämme sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median oppaiden olisi syytä olla opiskelijoiden
ja opettajien jokapäiväisessä käytössä ja esillä aina, kun digitaalisia
työskentely-ympäristöjä otetaan käyttöön. Oppimiseen liittyvien tietojen
kerääminen ja analytiikka (learning analytics) kiinnostaa oppilaitoksia yhä
enemmän. Siinäkin asiassa olisi tärkeää, että opiskelija itse pystyy seuraamaan
omia tietojaan ja on tietoinen siitä, missä dataa käytetään.
Verkko suljettu –kirjan tiedot löytyvät tästä http://www.intokustannus.fi/kirja/verkko_suljettu/
No comments:
Post a Comment