Wednesday, March 20, 2013

MOOC ja opiskelun taito



Ensimmäinen opiskelemani MOOC-kurssi (Massive open online courses) päättyi pari viikkoa sitten. Opin kurssilla uusia asioita digitaalisesta kulttuurista, sain omakohtaisia kokemuksia verkko-opiskelusta ja todistuksen opintojen suorittamisesta. Minulla kesti muutama viikko tottua suureen informaatiomäärään, jonka iso opiskelijajoukko tuotti. Aluksi yritin lukea liikaa viestejä ja turhauduin. Sitten opin keskittymään vain joihinkin kanaviin ja tein itselleni selväksi mitä haluan oppia. Summaan tähän Edinburgin yliopiston verkkokurssin toteutukseen liittyviä huomioitani.

Kurssille ilmoittautui ja rekisteröityi 42 874 ihmistä, mutta kolmannella viikolla aktiivisia opiskelijoita oli enää n. 17 % tuosta joukosta. Melkoinen määrä kurkkimaan tulleita ja keskeyttäneitä!

Oppimisalusta oli yksinkertainen ja selkeä rakenteeltaan. Aineistot, tehtävät ja ohjeet löytyivät helposti. Keskustelufoorumi oli helppokäyttöinen, mutta tuli jo muutamassa päivässä niin täyteen viestejä, että niiden lukeminen aiheutti tuskan tunteita.

Monet opiskelijat perustivat vapaaehtoisesti opiskelupiirejä ja some-alustoja, joissa kaikki halukkaat voivat jakaa sisältöjä. Some-alustoilla oli paljon pöhinää ja niistä oli iloa ja hyötyä. Esimerkiksi monet julkaisivat lopputyönsä tällä seinällä http://padlet.com/wall/edcmooc_artefact Twitter ja Flickr olivat kovassa käytössä.

Oppimistehtävät ja viestintä (oppimisalustan keskustelufoorumia lukuunottamatta)  tehtiin avoimesti internetiin. Avoimuus tuntui ensin vähän pelottavalta, mutta nyt teemoihin ja keskusteluihin voi edelleen palata ja niitä voi jatkaa. Opiskelijoiden tuotosten taso näytti vaihtelevan huippusuorituksista vaatimattomampiin. Osa näytti kokeilevan kepillä jäätä - saisiko heikon suorituksen tuurilla läpi. Vertaisarvioinnin tekeminen oli kuitenkin mielestäni helppoa, kun arviointikriteerit olivat selkeät.

Käytin paljon aikaa koko kurssin ajan muiden opiskelijoiden tuotosten lukemiseen ja osaa myös kommentoin. Ohjaussessiot (2 kpl Google hang outeja) katsoin läpi tallenteena. Katsoin läpi kaikki opetusmateriaalina toimivat videot. Artikkelit surffasin enimmäkseen nopeasti läpi ja tallensin itselleni periaatteella "luen ne tarkemmin myöhemmin".

Aikatauluista tuli todella tärkeitä opiskelussa. MOOC-kurssin järjestäjät pitivät tarkasti aikatauluista kiinni, esim. kurssialusta aukesi täsmälleen luvattuna aikana, lopputehtävän jäljellä oleva palautusaika juoksi kurssialustalla sekuntti sekunnilta, arvioinnit ja todistus annettiin tarkasti ajallaan.

Osa opiskelijoista oli pettynyt, kun kurssilla ei ollut opetusta, videoluentoja ja  henkilökohtaista ohjausta. Muutama opiskelija koki itsensä koekaniiniksi, kun yliopiston tutkijat ja maisteriopiskelijat tutkivat osallistujia ja toimintaa MOOCissa. Itselleni itsenäinen opiskelu sopi hyvin, enkä kokenut tutkijoita häiritsevänä.

Moni tämän kurssin opiskelija on jo aloittanut uusien MOOCien opiskelun. Monet myös koko ajan etsivät uusia kursseja. Mielenkiintoista nähdä jatkossa kuinka MOOC suorituksia tullaan hyödyntämään CV:ssä ja miten niitä hyväksiluetaan ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa.


2 comments:

Heli said...

aymaximOlin samalla kurssilla ja olen tietysti samaa mieltä kertomastasi. Itse orientoíduin enemmän seikkailijana kun en enää ole töissä. Aikaisempi verkko-opettajuus antaa hyvän pohjan osallistua tällaiseen.
Minustakin kaikki oli selvää ja toimi aikataulussa. Ihailin tiimin yhteistyötä ja rentoa ilmapiiriä. Ehkä ihmisten putoamista ymmärtää kun moni oli koko ajan hukassa, eivät löytäneet mitään (eivät osanneet navigoida lainkaan, eivät lukeneet ohjeita..)
Kiva kokemus kaiken kaikkiaan!

Irma said...

Vaikka oli tuhansia käyttäjiä, mikään osa tekniikasta tai prosessista ei kaatunut. Helin bloggaus samasta kurssista löytyy täältä http://heli.edublogs.org/2013/03/07/arviointia-avoimesta-edcmooc-kurssista/